دکتر سلام

ساخت وبلاگ

اهميت ريزمغذيهاي آهن، ويتامين A و يد در دوران كودكيآيا مي دانيد كم خوني فقرآهن در كودكان چه عوارضي بدنبال دارد؟

كودكان براي رشد و خونسازي به آهن نياز دارند كه بايد از برنامه غذايي روزانه آنها تامين شود. در صورتي كه كودك بخصوص در 2 سال اول زندگي دچار كمبود آهن شود، سرعت رشد او كم مي شود و بهره هوشي او كمتر از كودك سالم است. قدرت يادگيري و پيشرفت تحصيلي در كودكان مبتلا به كم خوني فقر آهن كاهش مي يابد، مقاومت بدنشان در مقابل بيماريها كم مي شود و مكررا" دچار بيماريهاي عفوني مي شوند.

چگونه از كم خوني فقر آهن مي توان جلوگيري كرد؟

براي پيشگيري از كمبود آهن و كم خوني ناشي از آن در برنامه غذايي روزانه كودك خود از منابع غـــذايـــي حاوي آهن استفاده كنيد. بهترين منابع غذايي آهن، جگر، گوشت قرمز، مرغ و ماهي مي باشند. زرده تخم مرغ، انواع حبوبات مثل عدس و لوبيا، سبزيجات سبز تيره مثل جعفري و اسفناج، انواع مغزها مثل پسته، بادام، گردو و فندق (بعد از 2 سالگي به شرط آنكه كودك به آنها حساسيت نداشته باشد) و انواع خشكبار مانند توت خشك، برگه آلو، انجير خشك، كشمش و خرما منابع خوبي از آهن هستند و مي توان براي تامين آهن مورد نياز بدن در برنامه غذايي كودكان، متناسب با سن آنها از اين مواد استفاده نمود. همچنين براي پيشگيري از كمبود آهن بايد به كودكان خود از 6 ماهگي تا 24 ماهگي قطره آهن به ميزان 10 تا 15 قطره در روز بدهيد.

EXrozblog.comEX

قطره آهن را چگونه بايد به كودك داد؟

با شروع غذاي كمكي بايد روزانه قطره آهن يا شربت آهن به كودك خود بدهيد كه از ابتلا وي به كم خوني فقر آهن پيشگيري شود. مي توانيد قطره آهن را در عقب دهان كودك بــچكــانــيــد (حتي الامكان قطره را با قطره چكان در دهان كودك بچكانيد و از قاشق براي دادن قطره استفاده نكنيد) براي اينكه دندانهاي كودك سياه نشود، بلافاصله مقداري آب جوشيده خنك شده و يا آب ميوه (بسته به سن كودك) به او بدهيد و با يك پارچه تميز يا مسواك نرم دندانهاي او را بخوبي تميز كنيد. بلافاصله پس از دادن قطره نبايد چاي بدهيد چون آهن موجود در قطره كمتر جذب مي شود. بهتر است قطره آهن را بين دو وعده شير به كودك بدهيد. بخاطر داشته باشيد با خوردن قطره آهن، مدفوع كودك بطور طبيعي تيره رنگ مي شود كه جاي نگراني نيست. اگر كودك قطره آهن را به تنهايي نمي خورد ولي بصورت مخلوط با آب ميوه بهتر مي خورد مي توانيد قطره آهن را در مقدار كمي آب ميوه مخلوط كرده و به كودك بدهيد.

آيا مي دانيد چرا كودكان زير 5 سال نسبت به كمبود ويتامينAحساس تر هستند؟

كودكان زير 5 سال دوران سريع رشد را مي گذرانند وبراي رشد خود به ويتامين A بيشتري نياز دارند. پس اگر در برنامه غذايي آنها منابع ويتامين A به اندازه كافي وجود نداشته باشد بسرعت دچار كمبود مي شوند. بويژه آنكه، در اين سنين معمولا" كودكان بيشتر به بيماريهاي اسهالي و عفونتهاي تنفسي و آلــــودگـــي هاي انـــگلي مبتلا مي شوند ودر اثر اين بيماريها دچار بي اشتهايي شده و غذاي كمتري مي خورند در نتيجه ويتامين كمتري به بدنشان مي رسد و ضمنا" جذب اين ويتامينها در بدن در دوران بيماري كمتر مي شود. در برنامه غذايي روزانه كودك خود از منابع غذايي ويتامين A مثل جگر، زرده تخم مرغ، شير و لبنيات، كره، سبزيهاي زرد مثل هويج، كدو حلوايي و ميوه هاي زرد و نارنجي رنگ مثل آلو، زردآلو، قيسي، خرمالو، طالبي استفاده كنيد كه كودكتان دچار كمبود ويتامين A نشود.

كمبود ويتامينAچه عوارضي در كودكان زير 5 سال دارد؟

ويتامين A براي رشد كودك ضروري است. علاوه بر آن به مقاومت بدن كودك در مقابل بيماريهايي مثل عفونتهاي تنفسي، سرخك، برونشيت، اسهال و ساير بيماريهاي عفوني كمك مي كند و كمبود آن موجب اختلال رشد، كاهش مقاومت بدن و ابتلا مكرر به بيماريها، اختلال در خونسازي، شبكوري و در موارد كمبود شديد آسيب رسيدن به چشم ها و نهايتا" كوري مي شود. كودكاني كه دچار كمبود ويتامين A هستند بيشتر به بيماري مبتلا مي شوند و دوره بيماري در آنها طولاني تر است.

براي پيشگيري از كمبود ويتامين A در كودكان زير 2 سال، بايد از روز پانزدهم تولد تا 2 سالگي به كودك هر روز 25 قطره مولتي ويتامين يا قطره ويتامين A+D بدهيد.

آيا مي دانيد كمبود يد چه عوارضي در كودكان زير 5 سال دارد؟

كمبود يد در دوران جنيني سلامت كودك را مختل مي سازد و در صورتي كه كمبود يد شديد باشد عقب ماندگي رشد مغزي و جسمي كودك، اختلال در راه رفتن و صحبت كردن را بدنبال دارد. قدرت يادگيري در كودكي كه دچار كمبود يد مي باشد كاهش مي يابد و بعدا" منجر به افت تحصيلي او در مدرسه مي شود. بنابراين توصيه مي شود مادران در دوران بارداري آن مقدار نمك را كه مجاز به استفاده از آن هستند حتما" از نوع نمك يددار انتخاب نمايند.

چگونه از كمبود يد در كودك خود پيشگيري كنيم؟

براي پيشگيري از اختلالات ناشي از كمبود يد از جمله اختلال در رشد مغزي و جسمي و كاهش قدرت يادگيري، بايد در برنامه غذايي روزانه از نمك يددار استفاده كنيم. مصرف نمك يددار تنها راه حفاظت شما و كودكتان در برابر اثرات زيان آور و قابل پيشگيري كمبود يد است. اما توجه داشته باشيد كه بطور كلي، نمك بايد كم مصرف شود ولي همان مقدار كم، نمك يددار باشد.


نویسنده: مينا مينايي

منبع: behsite.ir

دکتر سلام ...
ما را در سایت دکتر سلام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کرمانی drhi بازدید : 330 تاريخ : پنجشنبه 13 تير 1392 ساعت: 9:8

این واقعیت که تلفن همراه امروزه به ضرورتی تفکیک‌ناپذیر از زندگی بشر تبدیل شده قابل انکار نیست اما وابستگی بیش از حد به این وسیله ارتباطی بدون شک سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

گروهی از پزشکان در بررسی‌های جدید در رابطه با اثرات زیانبار تلفن همراه بر سلامت بدن به کاهش تعداد اسپرم‌ها (سلول‌های جنسی مردانه) و در نتیجه کاهش توان بارورسازی در مردان اشاره کرده و متذکر شدند: اکثر مردان تلفن همراه خود را در جیب شلوارشان می‌گذارند و یا آن را در قسمت کمربند نگهداری می‌کنند که این امر باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها می‌شود.

همچنین به اعتقاد این پزشکان، امواج ساطع شده از تلفن همراه حتی بر کیفیت عملکرد اسپرم‌ها نیز تاثیر سوء می‌گذارد و به آن‌ها آسیب می‌رساند.

در یک مطالعه که توسط محققان آمریکایی صورت گرفت چندین نمونه‌برداری از اسپرم‌ها و آزمایش روی آنها انجام گرفت و این سلول‌های جنسی در معرض امواج تلفن همراه قرار داده شدند.

در این آزمایش مشخص شد حجم مولکول‌های زیان‌بار رادیکال آزاد در اسپرم‌هایی که در معرض امواج این وسیله قرار گرفته‌اند به مراتب بیشتر است.

EXrozblog.comEX

از دیگر خطرات تماس زیاد با تلفن همراه می‌توان به تاثیر آن بر افرادی اشاره کرد که از دستگاه تنظیم ضربان قلب استفاده می‌کند.

به گفته متخصصان، تلفن همراه میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی قابل توجهی ایجاد می‌کند اما معمولا شدت این امواج نمی‌تواند بر ضربان قلب یا عملکرد این عضو حیاتی تاثیر بگذارد مگر در افرادی که از دستگاه تنظیم ضربان قلب استفاده می‌کنند چون این امواج می‌توانند روی تنظیم مجدد این دستگاه تاثیر نامطلوب بگذارند و امکان برنامه‌ریزی دوباره آن را با مشکل مواجه سازند.

به گزارش ایسنا به نقل از تورنتو نیوز، از سوی دیگر افرادی که عادت دارند از تلفن همراه زیاد برای ارسال پیامک استفاده کنند نیز با خطر التهاب مفاصل انگشتان دست مواجه می‌شوند. ارسال زیاد پیامک با این وسیله باعث دردناک شدن مفاصل انگشت‌های دست شده و این وضعیت می‌تواند علامت اولیه التهاب مفاصل باشد.

همچنین نگه داشتن زیاد تلفن همراه در هنگام صحبت کردن به عضلات گردن فشار می‌آورد و به بروز درد در این ناحیه می‌انجامد.

منبع:
http://iec.behdasht.gov.ir دکتر سلام ...
ما را در سایت دکتر سلام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کرمانی drhi بازدید : 318 تاريخ : پنجشنبه 13 تير 1392 ساعت: 9:15


رمضان
پروتئین ها برای متابولیسم نیاز به آب زیادی دارند...

سحری یک وعده غذایی مهم و ضروری در ماه رمضان است. بنابراین توصیه می شود به هیچ وجه روزه بدون سحری نگیرید. این کار به ویژه در فصل تابستان موجب کاهش توان جسمی، عدم تمرکز ذهن، تحریک پذیری و کم آب شدن بدن می گردد. بهتر است سحری وعده ای مشابه ناهار در روزهای عادی در نظر گرفته شود.

EXrozblog.comEX
اما سحری چه بخوریم؟
متخصصان تغذیه معتقدند که از مصرف غذاهای حاوی چربی و پروتئین زیاد پرهیز کنید. پروتئین ها برای متابولیسم نیاز به آب زیادی دارند بنابراین در مصرف منابع پروتئینی اعتدال را رعایت کنید. انواع چربی های مفید می توانند منبع انرژی خوبی برای روزه داران باشند. چربی ها آخرین گروه مواد غذایی هستند که معده را ترک می کنند و برای همین به احساس سیری کمک می کنند. روغن هایی مانند روغن زیتون، هسته انگور، کنجد، آفتابگردان، و کانولا انتخاب های مناسبی به شمار می روند. تصور نکنید که هر چه وعده سحری سنگین تر و پر کالری تر باشد، تحمل روزه داری برای شما آسان تر می شود.

بهتر است از مواد غذایی که هضم آنها طولانی تر است مانند ترکیبی از غلات (مانند نان ترجیحا سبوس دار، برنج ، سیب زمینی) و حبوبات یا گوشت های کم چرب و یا تخم مرغ استفاده شود. همچنین لبنیات کم چرب، سالاد و میوه ها را نیز در وعده سحری بگنجانید.

چگونه از تشنگی پیشگیری کنیم؟
در سحر از خوردن مواد غذایی شور و پر ادویه، کنسروها، ترشی های حاوی نمک زیاد، چای پررنگ، قهوه و نوشابه خودداری کنید. چای و قهوه مدر (ادرار آور) هستند و آب بدن را دفع می کنند. همچنین از سبزیجات خام و پخته و میوه ها استفاده کنید. سبزیجات و میوه ها به دلیل دارا بودن فیبر، در دستگاه گوارش آب جذب کرده و موجب حفظ آب و عدم دفع زودهنگام آن از بدن می شوند، در نتیجه کمتر تشنه می شوید.

بهترین نوشیدنی آب است. شربت آب لیمو با کمی عسل، تخم شربت و خاکشیر نیز گزینه های خوبی هستند که احتمال تشنگی در طول روز را کاهش داده و از گرمازدگی جلوگیری می کنند.

اگر در وعده سحر اشتها ندارید...
اغلب افراد تمایلی برای خوردن وعده سحری ندارند. به این افراد توصیه می شود شب ها کمی زودتر بخوابند تا در زمان سحر به موقع بیدار شوند و فرصت کافی برای خوردن سحری داشته باشند. همچنین برای تحریک اشتها بهتر است وعده سحری را با خوردن سالاد یا میوه آغاز نمود.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

دکتر سلام ...
ما را در سایت دکتر سلام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کرمانی drhi بازدید : 283 تاريخ : سه شنبه 18 تير 1392 ساعت: 12:52


از همه چی می ترسم حتی پرواز
وحشت از پرواز: چه طور درمان می‌شود؟ بهترین راه درمان یک ترس، مواجه شدن با آن است.

وحشت از پرواز: چه طور درمان می‌شود؟

بهترین راه درمان یک ترس، مواجه شدن با آن است. وحشت از پرواز خیلی خوب درمان می‌شود، خصوصاً به کمک یک نیروی خارجی. ایزابل داوید، متخصص وضعیت استرس هوایی در ایر فرانس به ما اعلام می‌کند 85% از کسانی که دورۀ «ضد استرس» را می‌گذرانند، می‌توانند بر ترس شان از پرواز غلبه کنند.

EXrozblog.comEX

برای مقابله با وحشت از هواپیما، هواپیما را رام کنید
از نظر ایزابل داوید قبل از هر چیز، وقتی که می‌خواهیم بر ترس مان از پرواز غلبه کنیم، باید بدانیم که نوع ترس مان دقیقاً چیست و آن را تشخیص بدهیم. برای این امر، در ابتدا، مرحلۀ آموزشی، از یک تمرین روانی شخصی شروع می‌شود.

در مرحلۀ دوم، فرد به یک گروه چهار نفره می‌پیوندد و در کلاس ابتدایی هوانوردی شرکت می‌کند، و توسط خلبان ها می‌فهمد که یک هواپیما چگونه کار می‌کند. زیرا آن طور که ایزابل داوید خاطر نشان می‌کند، «شخص به خاطر نداستن و عدم آگاهی نگران است، بنابراین مهم است که او با دنیای فنی هواپیما آشنا شود... و تمام صداهای ممکن را بشنود.»

وحشت از پرواز: آرام بمانید
یک بخش مهم از دورۀ ضد استرس به یادگیری مدیریت می‌گذرد. روش های ریلکسیشن عموماً خوب جواب می‌دهند و به افرادی که ترس از پرواز دارند اجازه می‌دهد که جلو بیافتند و بتوانند واکنش های وحشت شان را کنترل کنند.
یک تئوری هم دربارۀ شبیه سازی شرایط پرواز وجود دارد، که در آن فرد در ابتدا در شبیه ساز (سیمیلاتور) پرواز قرار می‌گیرد.
ایزابل داوید این نکته را هم اضافه می‌کند که: «سپس، بعد از پایان دوره فرد باید خیلی سریع سوار هواپیما شود و سفر هوایی داشته باشد، بعد از آن هم باید دفعات متوالی چندین پرواز داشته باشد.»
اگر این راه حل رضایت بخش نبود، روان درمانی های رفتاری در بیشتر موارد، در کوتاه ترین مدت بسیار مفید بوده اند.
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ

دکتر سلام ...
ما را در سایت دکتر سلام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کرمانی drhi بازدید : 349 تاريخ : سه شنبه 18 تير 1392 ساعت: 12:55

جوانان
جنون جنسی به عنوان اولین و مهم ترین جنونی است که در اثر مصرف مواد مخدر صنعتی و قرص های روانگردان در افراد ایجاد می‌شود.

این بار زنگ خطر«جنون جنسی» به صدا درآمده است. زنگ خطری که به‌گفته کارشناسان آسیب های اجتماعی از مدت ها قبل بی آن‌که به گوش مردم و مسئولان برسد به صدا درآمده بود و اکنون با هشداری که از سوی وزارت بهداشت و درمان در خصوص افزایش آن به خصوص به عنوان یکی از راه های انتقال بیماری هایی نظیر ایدز روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت، نشان می‌دهد که موج افزایش آسیب های اجتماعی در کشور با افزایشی بیش از آنچه پنداشته می‌شد، همراه است.

EXrozblog.comEXمحمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت روز گذشته از جنون جنسی به عنوان اولین و مهم ترین جنونی که در اثر مصرف مواد مخدر صنعتی و قرص های روانگردان در افراد ایجاد می‌شود، نام برده و گفته که تجربه نشان داده مصرف کنندگان این مواد دچار جنون جنسی می‌شوند و پیامد این جنون جنسی بیماری ایدز است و در آن تردیدی وجود ندارد.

جنون جنسی، رفتار توام با خشونت و گستاخی

روانگردان های صنعتی مدت هاست که با تولید خانگی در زیرزمین ها، کاهش هزینه مصرف، در دسترس قرار داشتن و هم چنین سهولت در طریقه مصرف، در اختیار افراد بسیاری از اقشار و طبقات مختلف جامعه قرار گرفته اند تا آسیب‌های اجتماعی نوظهور و رفتارهای پرخطر جنسی نسبتا جدیدی نظیر جنون جنسی را از بطن خود بیافرینند و این آسیب ها نیز به نوبه خود راه را برای افزایش بیماری‌هایی نظیر ایدز در جامعه باز کنند. مواد مخدری که به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گاه حتی با عناوین مختلف از قرص های کاهش وزن گرفته تا داروی پوست، به افرادی که شناختی از آن ندارند عرضه می‌شوند.

مجید ابهری، آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی به ارائه مفهومی‌از جنون جنسی در جامعه پرداخته و می‌گوید: «جنون جنسی به رفتار های جنسی اطلاق می‌شود که خارج از چارچوب های منطقی و قانونی و شرعی بدون کنترل، که همراه با خشونت و زورگویی و گستاخی است انجام می‌شود.» به‌گفته این آسیب شناس، فرد در این حالت به خاطر انباشت غریزه جنسی و عدم مهار آن تحت تاثیر عواملی نظیر مصرف روان گردان ها یا مناظر و عوامل محیطی تحریک کننده قرار گرفته و از آن جا که مهارت کنترل هیجان های رفتاری اش را ندارد، تلاش می‌کند تا با روش های حیوانی غریزه خود را تخلیه کند، بنابراین دست به خشونت جنسی می‌زند.

ابهری از این جنون تحت عنوان توحش جنسی نیز نام برده و می‌افزاید که در این حالت عدم تمایل طرف مقابل، مجرد یا متاهل بودن، وحشت زدگی و اصولا هیچ یکی از این دست عوامل دلیلی برای خودداری فرد مهاجم نیست و افراد گرفتار جنون جنسی در بیشتر موارد ممکن است حتی به افراد خانواده و نزدیکان خود نیز تعرض کرده و آن ها را مورد آزار و اذیت جنسی قرار دهند. به گفته وی افزایش این جنون و خشونت در کنار انحرافات و تجاوزها و رفتارهای پرخطر جنسی دیگر نشان از ضعف مدیریت غریزه جنسی در جامعه دارد.

چرا جنون جنسی، اولین جنون حاصل از مخدر صنعتی است؟

ابهری در پاسخ به این سوال که چرا جنون جنسی اولین جنون حاصل از مواد مخدر صنعتی است و اصولا این جنون در کشور ما اولین است یا در هر مصرف کننده مواد مخدر صنعتی، می‌گوید که غریزه جنسی به خودی خود و بدون محرک، عامل بروز بسیاری از ناهنجاری هاست و اگر این غریزه با مصرف روان گردان های صنعتی نیز همراه شود، افزایش گستاخی و بی شرمی‌مصرف کننده در رفتارهای جنسی را بیش از این افزایش داده و فرد را وادار به رفتارهای غیرمنطقی و پرخطر می‌کند. با این حال مواد روان گردان خصیصه ای دارد و آن هم پررنگ کردن و تشدید کمبود‌های روانی و فیزیکی مصرف کننده است.

این مواد، همان طور که فرد افسرده را به گریه وامی‌دارد، فرد گرفتار مشکلات جنسی را نیز به رفتار‌های پرخطر و جنون جنسی متمایل می‌کند و این نشان می‌دهد که درصد گرفتاری به مشکلات جنسی در کشور ما با افزایش همراه است. وی نقش کم رنگ شدن باورها و اعتقادات مذهبی را در افزایش مشکلات جنسی افراد جامعه پر رنگ دانسته و می‌گوید که از نگاه رفتار شناسی، اصلی ترین عامل پیشگیری از اینگونه رفتارها، باورهای دینی افراد است که این روزها دیگر به چشم نمی‌آید.

فقدان بانک اطلاعات آسیب های اجتماعی در کشور

ابهری در خصوص اینکه چرا آمار دقیقی از مصرف مواد مخدر صنعتی و همچنین تبعات آن مانند جنون جنسی در جامعه در دست نیست، پاسخ می‌دهد که مشکل ما فقدان بانک اطلاعات آسیب های اجتماعی در کشور است، بانکی که اگر وجود داشت می‌توانست تعداد معتادان را با توجه به مواد مصرفی آن ها و آسیب هایی که به آن دچار می‌شوند، طبقه بندی کند. وی از تعدد مراکز تصمیم گیری ، تنوع سیاست گذاری ها یا به اصطلاح سیاست گذاری های سلیقه ای به عنوان عامل فقدان بانک اطلاعات آسیب های اجتماعی در کشور نام می‌برد. این آسیب شناس معتقد است که شیشه و کراک، پر مصرف ترین مواد مخدر صنعتی این ایام در کشور هستند که مواد پایه آن ها آمفتامین است که با اسیدهای خطرناک دیگر ترکیب و تولید می شوند.

وی هم چنین به افزایش اشکال و انواع مختلف قرص های اکستازی در کشور اشاره کرده که هر روز نام جدید روی آن می‌گذارند و روز به روز آسان‌تر و ارزان تر در دسترس افراد قرار می‌دهند. اما به گفته این آسیب شناس، مواد مخدر صنعتی «شیشه» به عنوان پرمصرف ترین مخدر صنعتی بین مردم هم‌چنان در کشور می‌تازد تا جایی که از عرضه کیلویی 90 میلیون تومان در سال 1389 به عرضه کیلویی 3 و نیم میلیون تومان در سال جاری رسیده است. هشدار مسئولان نسبت به افزایش آسیب های اجتماعی در کشور را شاید بتوان به منزله روزنه امید برای برداشتن گامی‌مثبت در زمینه کاهش این آسیب ها، امید به اختصاص یافتن یک نهاد یا متولی دلسوز برای کنترل آن ها و پرهیز از خط قرمز انگاشتن و ترس از عنوان کردن عمق آن‌ها در جامعه پنداشت.

به گفته کارشناسان، این روزها افراد و به‌خصوص جوانان به دلیل شرایط اقتصادی، فاصله غیر منطقی بین زمان بلوغ و ازدواج، دشوار بودن ازدواج، مناظر و فیلم های تحریک کننده، بی سامانی ازدواج موقت و زشت شمردن آن توسط برخی افراد جامعه و بسیاری عوامل دیگر، در معرض مشکلات جنسی قرار دارند. مشکلاتی که ممکن است با مصرف مواد مخدر صنعتی، سر باز کرده و عواقب جبران نشدنی با خود به همراه داشته باشد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : قانون

دکتر سلام ...
ما را در سایت دکتر سلام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کرمانی drhi بازدید : 326 تاريخ : سه شنبه 18 تير 1392 ساعت: 12:58